‘Kunstmatige intelligentie? Een andere technologie maakt veel meer het verschil.’
- By Fund Seminar
Als topman van Wealthtech-specialist Infront opereert Zlatko Vucetic op het snijvlak van financiën met technologie. Hij vertelt welke factor momenteel de doorslaggevende rol speelt bij it-investeringen van banken en vermogensbeheerders, wat momenteel grote uitdagingen zijn voor de beleggingsindustrie en waarom we in de financiële wereld voorlopig geen wonderen mogen verwachten van kunstmatige intelligentie.
Betrouwbaarheid, flexibiliteit, klantgemak: bedrijven in de financiële sector moeten heel veel zaken afwegen bij grote it-investeringen. Is er in dat brede pallet één factor die er echt bovenuit steekt?
Vucetic: “Snelheid! Voor allerlei processen in de beleggingswereld is snelheid in toenemende mate de onderscheidende factor. De grote vraag voor bedrijven is dan ook: hoe word je sneller? Hoe snel kan je de beleggingsportefeuille bijstellen? En hoe snel kan je over belangrijke zaken in gesprek treden met je klanten? Klanten hebben in het alledaags leven op allerlei manieren al te maken met technologie die het leven aangenamer maakt en helpt bij het maken van betere keuzes. Ze stellen daarom ook andere eisen aan financieel dienstverleners. Er zit al een wereld van verschil tussen de klantervaring bij een private bank en een family office. Alle ondernemingen moeten bovendien rekening houden worden met de opkomst van de hybride klant. Vermogende particulieren vertrouwen voor een deel van hun kapitaal op het vermogensbeheer of -regie van een private bank of family office. Maar daarnaast beleggen ze ook zelf via een eigen account bij een broker. Wanneer je als partij snel overzicht en advies kan bieden over het volledige klantvermogen – en niet alleen het deel wat jou is toevertrouwd – heb je een heel groot streepje voor.”
Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor bedrijven in de beleggingsindustrie, zowel op het vlak van technologie als in bredere zin?
Vucetic: “Regelgeving staat bovenaan de lijst. Dat geldt met name voor Europa. De wijze waarin toezichthouders de regels interpreteren en handhaven verschilt van land tot land. De toenemende regeldruk is een belangrijke aanjager van investeringen in nieuwe softwareoplossingen. Want het zou je verbazen als je wist hoeveel partijen in ieder geval tot voor kort nog voor de administratie van allerlei zaken vertrouwden op Excel. Overigens zijn het niet alleen bedrijven die een hele slag moeten maken, maar ook de regelgeving zelf. In Duitsland moeten vermogensbeheerders bijvoorbeeld nog elke maand een papieren update van hun posities toesturen. Door toenemende regeldruk worden veel bedrijven wel gedwongen om meer te investeren om compliant te blijven met nieuwe toezichtseisen. Omdat die uitgaven bij kleinere vermogensbeheerders en family-offices een flink deel van het budget opslokken, is er in dit segment een consolidatiegolf op gang gekomen. Hoewel er ook in dit opzicht grote verschillen zijn tussen Europese landen, is er ook een opvallende overeenkomst tussen family offices, wealth managers en andere gespecialiseerde vermogensbeheerders. Want partijen in dit segment zijn zich er heel goed van bewust dat ze geen specialist zijn op het vlak van technologie. In plaats daarvan leggen ze de focus op vermogensbeheer en -regie, terwijl ze op it-gebied vertrouwen op adviezen van bedrijven zoals Infront. In de banksector gaat dat heel anders. De it-infrastructuur van veel grote Europese banken is vaak ruim tien of zelfs twintig jaar oud. In sommige gevallen investeren ze tientallen of honderden miljoenen euro’s in allerlei oplossingen, zonder dat ze het grote plaatje goed in beeld hebben. Na verloop van tijd komen ze er dan achter dat ze eigenlijk veel beter af waren geweest als ze hadden gekozen voor een standaard software-oplossing.”
De opkomst van kunstmatige intelligentie staat volop in de schijnwerpers in zowel de wereld van technologie als financiën. Gaat deze technologie de komende tijd het verschil maken?
Vucetic: “Het is ronduit indrukwekkend wat je tegenwoordig met kunstmatige intelligentie kunt doen. Mijn dochter moest voor haar examen een presentatie geven in het Frans. Dankzij een vertaal-app die draait op kunstmatige intelligentie, kon ze het verhaal in haar eigen taal opstellen en vloeiend vertalen. Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat nou echt de killer app zou zijn in de financiële wereld. Denk bijvoorbeeld maar aan chatbots. Ik weet nog dat ik daar rond 2012 mijn eerste ervaringen mee opdeed. Na drie keer een standaardantwoord op mijn vragen werd ik doorverwezen naar een helpdeskmedewerker. Volgens mij is er de afgelopen 12 jaar in dit opzicht niet veel veranderd.”
Zijn er andere technologieën die wel het verschil gaan maken?
Vucetic: “Waar ik veel van verwacht is de ontwikkeling van zogeheten recommendation engines voor de financiële industrie. In heel veel andere sectoren is de technologie daarachter de sleutel voor succes. Als je een hotel of appartement boekt via Booking.com, kijk je natuurlijk meteen naar de beoordelingen van andere gebruikers. En op basis van je kijkgedrag schotelt Netflix je allerlei interessante suggesties voor. Als je bedenkt hoeveel tijd en moeite het kost om alle klanten telefonisch of op andere wijze te bereiken, zie je al snel dat een dergelijk model ook in de financiële sector grote voordelen op kan leveren. Dit soort innovaties gaat het leven van beleggers en financieel consumenten de komende jaren weer wat makkelijker gaat maken.”
Photo: Arend Jan Hermsen