Home | Nieuws | Europa wil beleggingsmarkt aantrekkelijker maken voor consumenten

Europa wil beleggingsmarkt aantrekkelijker maken voor consumenten

Europa wil meer consumenten betrekken bij de beleggingsmarkt en heeft nieuwe regels, genaamd RIS, voorgesteld om dit te bereiken. De Europese Commissie heeft oorspronkelijk overwogen een provisieverbod in te voeren, maar is daarvan afgestapt. In plaats daarvan worden er maatregelen genomen om de bescherming van consumenten en het vertrouwen in de beleggingsmarkt te vergroten.  

De maatregelen omvatten onder andere een beperkt provisieverbod voor bepaalde vormen van distributie en adviseurs die zich beroepen op onafhankelijkheid, evenals strengere eisen aan advies en producten. Daarnaast worden opleidingsvereisten aangescherpt en komen er nadere regels voor marketingcommunicatie en levensverzekeringen.  

Hoewel de impact te merken zal zijn op markten waar een provisieverbod al van kracht is, zoals Nederland, zullen de gevolgen groter zijn voor lidstaten waar provisie nog is toegestaan. De maatregelen richten zich met name op beleggingsverzekeringen, beleggingsfondsen en beleggingen, zoals vastgelegd in IDD, MIFID II en het Nationaal Regime. 

Lees hier meer: https://www.adfiz.nl/nieuws/adfiz-berichten/ec-voorstel-voor-retail-investment-strategy-ris-centraal-op-de-bipar-agenda-madrid/ 

Deel dit artikel met andere: