Financiële dienstverlening minder toegankelijk voor digibeet
Digitalisering maakt dat steeds meer mensen belemmeringen ervaren in de toegang tot financiële producten en diensten. De AFM roept de financiële sector in een nieuw rapport dan ook op om de toegankelijkheid tot financiële dienstverlening te verbeteren voor mensen met beperkte digitale vaardigheden.
Door de toenemende digitalisering moeten mensen steeds meer, en steeds moeilijkere, digitale handelingen kunnen uitvoeren. De groep mensen die hierbij drempels ervaart is volgens de toezichthouder zeer divers. Het gaat hierbij niet alleen om ouderen of Nederlanders met een migratieachtergrond.
In het rapport concludeert de AFM bijvoorbeeld ook dat het jongeren vaak wel lukt om handelingen uit te voeren, maar dat zij hierbij minder oog hebben voor veiligheid. Daarnaast zijn zogenaamde splintervaardigheden een groeiend probleem, stelt de toezichthouder vast. Sommige mensen kunnen daarbij bijvoorbeeld alleen goed omgaan met bepaalde onderdelen van digitalisering. Zo kan iemand misschien wel beeldbellen, maar geen documenten uploaden of een e-mail versturen.
Lees het volledige artikel hier: