De financieel adviseur van de toekomst krijgt validerende rol
Investment Officer doet verslag van een interessante ronde tafel: de commissie Private Clients van CFA-VBA Netherlands komt samen voor een ronde tafel met drie financieel adviseurs van Delen Private Bank, Van Lanschot Kempen en ABN Amro. Ook drie klanten schuiven aan. Centraal staat het beroep van de financieel adviseur. Hoe zal dat er in de toekomst uitzien?
Is straks alles digitaal en is de adviseur niet meer nodig?’ De financieel adviseurs weten het antwoord wel: ‘Ik denk niet dat een klant zich alleen wil en kan baseren op kille data’, zegt de een. ‘Een klant wil een gesprek met inhoud, met iemand van vlees en bloed.’
Onder de klanten is het beeld gemengder. Vooral het aantal contactmomenten in een jaar blijkt punt van discussie: “De hevig twijfelende klant wil misschien vaker dan één keer per jaar met een adviseur overleggen,” denkt een klant, “maar vier keer is wel heel veel.” Een adviseur werpt tegen: “Als ik een klant driekwart jaar niet zou spreken, zou hij zich wel afvragen: is ‘ie er nog?”
Lees het volledige verslag op de site van Investment Officer.