Financieel adviseur versterkt relatie met bestaande klant
Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer. Het aandeel adviseurs dat op dit aspect op een hoger volwassenheidsniveau opereert, is licht gestegen, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer.
Er is echter nog veel werk aan de winkel: 50% van alle advieskantoren houdt zich nog niet of nauwelijks bezig met actief klantbeheer. Zij voeren hooguit op ad hoc basis een actie uit of beperken zich tot hetgeen wettelijk is verplicht.
Ruimte voor doorontwikkeling
Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer, ziet ruimte voor doorontwikkeling. “Enerzijds zijn we blij met de resultaten van het onderzoek. De hoge respons en de stijging van het volwassenheidsniveau geven aan dat actief klantbeheer in toenemende mate leeft. Dat is goed nieuws voor de consument. Het toont bovendien aan dat adviseurs en branchepartijen niet stil zitten maar zich blijven ontwikkelen.”
Anderzijds is er in zijn ogen nog een lange weg af te leggen. Zo vindt Van Vugt het aantal kantoren dat zich nog beweegt op niveau 0 (reactief, alleen wettelijke nazorg) of 1 (ad hoc, zonder structuur en ondersteunende processen), veel te hoog. Hij wijst op de huidige marktomstandigheden. “Juist in deze tijd met minder hypotheekaanvragen ontstaat er meer ruimte om op zoek te gaan naar andere verdiensten, zoals actief klantbeheer. Als Stichting zullen we adviseurs en andere branchepartijen hierbij zo veel mogelijk ondersteunen.”