Verantwoordingsplicht voor Buy Now, Pay Later
De AFM presenteert de juli-update over ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) en onderstreept dat deze populaire betaalmethode blijvend in beweging is. Sinds de verkenning in 2022 is de markt verder gegroeid en is er aandacht voor kwaliteitsverbetering bij aanbieders zoals Billink, In3, Klarna, Riverty en Tinka.
Uit recent onderzoek in samenwerking met BNPL-aanbieder in3 blijkt dat aanpassingen in de klantreis – zoals een verlenging van de incasso-termijn en extra herinneringen – het aandeel klanten dat in een incassotraject belandt met bijna een derde kan verminderen, zonder een stijging in achterstanden na twee maanden.
De AFM roept alle aanbieders op dit soort gedragsinzichten te gebruiken om consumenten te beschermen. De update wijst daarnaast op de aanstaande Europese herziening van de Consumentenkredietrichtlijn (CCD2). Vanaf november 2026 komen BNPL-aanbieders onder het AFM-toezicht te staan en moeten ze voldoen aan strengere eisen op het gebied van transparantie, kredietwaardigheidstoetsing en het beheer van betalingsachterstanden.
Lees meer: https://www.afm.nl/nl-nl/sector/actueel/2025/juli/pb-marktupdate-BNPL-2025