Twee derde van de jongvolwassenen weet financieel adviseur niet te bereiken
Bijna twee derde van de jongvolwassen Nederlanders (18-24 jaar) zou graag persoonlijk financieel advies ontvangen, terwijl 44% van deze groep met geldstress kampt. Toch weet ruim de helft niet hoe ze contact met een financieel expert van hun bank kunnen leggen en zoekt daardoor informatie bij mogelijk onbetrouwbare bronnen, zoals vrienden en social media. Dit toont onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van SNS en de Volksbank.
Ondanks de grote behoefte aan financiële kennis voelt Gen Z een drempel om naar hun bank te stappen voor advies, vooral omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten of bang zijn niet begrepen te worden. Jongeren halen financiële informatie vooral van internet, wat hen kwetsbaar maakt voor onjuiste adviezen. Hoewel ze vooral geïnteresseerd zijn in hulp bij zaken als belastingaangifte en het kopen van een eerste woning, ontvangt de meerderheid die informatie liever via een persoonlijk gesprek met een adviseur.