Home | Nieuws | Kifid ziet opnieuw stijging klachten en krijgt hoge rapportcijfers

Kifid ziet opnieuw stijging klachten en krijgt hoge rapportcijfers

Voor het tweede jaar op rij steeg het aantal ingediende klachten bij klachteninstituut Kifid. In 2024 behandelde Kifid 3.353 klachten inhoudelijk, waarvan 1.134 met een formele uitspraak. Opvallend: bijna de helft (49%) werd opgelost via bemiddeling, tot tevredenheid van zowel consument als dienstverlener. Vooral schadeverzekeraars en intermediairs toonden zich oplossingsgericht. Kifid speelt daarmee een belangrijke rol in alternatieve conflictoplossing, stelt bestuursvoorzitter Onno van Veldhuizen: “We bieden snelheid en ruimte in een overbelast juridisch systeem.”

Gemiddeld duurt de afhandeling zes maanden. Tegelijkertijd blijkt uit cijfers dat 2.761 klachten onterecht bij Kifid terechtkwamen, vaak omdat de interne klachtenprocedure bij de dienstverlener nog niet was doorlopen. Kifid kreeg in 2024 waarderingen van gemiddeld 7,8 van consumenten en 7,5 van financiële partijen. Beide groepen roemen de deskundigheid, objectiviteit en bereikbaarheid. Volgens de sector helpt Kifid om beleid en dienstverlening blijvend te verbeteren.

Lees meer: https://www.kifid.nl/kifid-ontving-in-2024-meer-klachten-behandelde-ruim-3-350-klachten-en-loste-de-helft-hiervan-op-met-bemiddeling/ 

Deel dit artikel met andere: