Home | Nieuws | Generatie Z kan wat hulp gebruiken in financiële wereld

Generatie Z kan wat hulp gebruiken in financiële wereld

De AFM roept financiële instellingen op tot een actieve dialoog om Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) beter te ondersteunen bij hun financiële keuzes. Uit het rapport ‘Gen Z: financiële keuzes in een veranderende wereld’ blijkt dat deze generatie financieel kwetsbaarder is dan voorgaande generaties, mede door gedragskenmerken zoals impulsiviteit en de invloed van sociale media . Gen Z oriënteert zich voornamelijk via sociale media en leeftijdsgenoten, en is gevoelig voor content die betrouwbaar lijkt, maar dat niet altijd is.

De AFM benadrukt daarom het belang van begrijpelijke en transparante communicatie via de kanalen die aansluiten bij het mediagebruik van deze generatie. Daarnaast is Gen Z de eerste volledig digitale generatie op de financiële markten. Ze waardeert transparantie en controle, maar heeft ook de neiging tot impulsief gedrag. De AFM adviseert financiële instellingen om bij het ontwikkelen van producten en diensten rekening te houden met deze eigenschappen, bijvoorbeeld door het inbouwen van drempels die impulsief handelen ontmoedigen.

Lees meer: https://www.afm.nl/nl-nl/sector/actueel/2025/jun/pb-genz

Deel dit artikel met andere: