De Europese Autoriteit voor effecten en markten (Esma) heeft een nieuw initiatief gelanceerd om beleggingen toegankelijker te maken voor Europese retailbeleggers. Het belangrijkste onderdeel van het plan is een nieuw EU-label voor eenvoudige, niet-complexe financiële producten zoals kostenefficiënte beleggingsfondsen, aandelen en obligaties. Dit vrijwillige label, bedoeld om de keuzemogelijkheden voor kleinere beleggers te vereenvoudigen, moet duidelijk zichtbaar zijn in alle klantinteracties.
Esma hoopt dat dit initiatief minder ervaren beleggers zal aanmoedigen om te investeren in producten met een beter groeipotentieel op lange termijn, wat ook de veerkracht van de EU-kapitaalmarkten kan vergroten. Daarnaast wordt gepleit voor een herziening van de fiscale behandeling van beleggingen binnen de EU om fragmentatie te verminderen.
Esma presenteerde ook andere strategische ideeën om de EU-kapitaalmarkten te versterken, zoals het moderniseren van het Europese toezicht op financiële markten en mogelijk direct toezicht op grote internationale vermogensbeheerders. Het position paper “Building More Effective and Attractive Capital Markets in the EU” bevat aanbevelingen zoals het bevorderen van aandelenbezit onder werknemers, het revitaliseren van de securitisatiemarkt en het verbeteren van handels- en transactiesystemen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de liquiditeit en efficiëntie van de markten te verbeteren en de afhankelijkheid van traditionele banken te verminderen, wat innovatie en financieringsmogelijkheden voor bedrijven zou kunnen stimuleren.