AFM roept financiële sector op Gen Z beter te ondersteunen
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil financiële instellingen, beleidsmakers en toezichthouders met elkaar in gesprek brengen om Generatie Z beter te begeleiden bij hun toetreding tot de financiële markten. Deze generatie (geboren tussen 1997 en 2010) blijkt financieel kwetsbaarder dan eerdere cohorten, mede door gedragskenmerken als impulsiviteit en sociale vergelijking. In het rapport ‘Gen Z: financiële keuzes in een veranderende wereld’ benadrukt de AFM dat financiële producten en communicatie beter moeten aansluiten op het mediagedrag en de behoeften van deze digitale generatie.
Omdat Gen Z haar informatie vooral via sociale media en leeftijdsgenoten verzamelt, is ze ontvankelijk voor content die betrouwbaar lijkt, maar dat niet altijd is. De AFM adviseert de sector om transparant te communiceren via de kanalen die Gen Z gebruikt, én de online keuzeomgeving zo in te richten dat impulsief gedrag wordt ontmoedigd. Zo kunnen digitale drempels en begrijpelijke begeleiding het verschil maken in een markt die snel en complex is.
Lees meer:https://www.afm.nl/nl-nl/sector/actueel/2025/jun/pb-genz