Home | Nieuws | Trendpanel: innovatie, regeldruk en meer vrouwen

Trendpanel: innovatie, regeldruk en meer vrouwen

Wat is de beste strategie: schaalgrootte kweken, een niche opzoeken of er maar het beste van hopen? Op het Trendpanel tijdens Fund Seminar bleek dat het een uitdaging is om veel meer smaken te vinden.

Kunstmatige intelligentie zorgt voor een flinke aardverschuiving in de financiële wereld. Maar in plaats van één snelle omschakeling, is het juist de kunst om met de technologie een heleboel kleine puzzelstukjes te leggen, benadrukte Frederik Kalff (directeur Delen Private Bank). Ook die aanpak vaagt echter om flinke investeringen, terwijl bedrijven ook steeds meer kosten maken om in de pas te blijven lopen met de toenemende regeldruk vanuit Brussel.

Tijdens het Trendpanel kwam naar voren dat er in dat opzicht een klein lichtpuntje was: niet meer elk voorstel wordt zo goed als automatisch omgezet in een nieuwe wet. Maar toch waarschuwt Reinier Schipper (senior consultant Projective Group) dat veel kleine partijen niet langer compliant zijn – en dat die groep bovendien gestaag groeit. Om goed mee te gaan met veranderende klantwensen, is uiteraard meer nodig dan innovatie en een robuust compliance-model. Via een prikkelende discussie met het publiek, verschoof het gesprek naar de vraag wat er moet veranderen om de sector aantrekkelijker te maken voor vrouwen. De opkomst van meer rolmodellen en aantrekkelijkere instapfuncties zou al een goed begin zijn.

Deel dit artikel met anderen: