AFM roept BNPL-aanbieders op om klantreis te verbeteren
De AFM en Buy Now, Pay Later (BNPL)-aanbieder in3 hebben onderzocht hoe aanpassingen in het betalingsproces kunnen helpen om incassokosten voor klanten te verminderen. Beide partijen hebben een onderzoek uitgevoerd bij 7.425 klanten met betalingsachterstanden. Daaruit blijkt dat het uitstellen van de overdracht aan incassobureaus gecombineerd met extra betalingsherinneringen, leidt tot een aanzienlijke daling van het aantal klanten dat met incassotrajecten te maken krijgt. Specifiek daalde het aandeel klanten dat werd overgedragen aan een incassobureau met bijna een derde, zonder dat dit leidde tot een toename van het aantal klanten met langdurige betalingsachterstanden.
Herinneringen die duidelijke informatie bevatten over de gevolgen van te late betaling bleken bijzonder effectief: klanten betaalden sneller en voorkwamen zo extra kosten. De AFM benadrukt dat dergelijke aanpassingen vooral effectief zijn voor klanten met incidentele betalingsproblemen. Voor consumenten met structurele financiële moeilijkheden zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk. De toezichthouder roept andere BNPL-aanbieders op om soortgelijke onderzoeken te doen en hun processen aan te passen om financiële risico’s voor consumenten te verkleinen.
Lees meer: https://www.afm.nl/nl-nl/sector/actueel/2025/mei/pb-betaalgedrag-in-de-achterstandsfase-in3